Zpráva z akce “Studuj jeden den na FFÚ Vysoké školy ekonomické v Praze” – 22. 11. 2023
Počet účastníků akce: 19 studentů 3. ročníků OA Holešovice
Pedagogický dozor: Ing. Libor Klvaňa
Vážené vedení školy,
dovolte mi podat zprávu o celodenní exkurzi skupiny 19 studentů z tříd A3A, A3B a A3C na akci "Studuj jeden den na na FFÚ VŠE v Praze", která se uskutečnila dne 22. 11. 2023. Exkurze byla zahájena v 9:15 odjezdem z naší obchodní akademie.
Naším prvním cílem bylo setkání se zástupkyní organizačního týmu Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE), naplánované na 9:55. Protože jsme na místo dorazili již v 9:40, využili jsme předchozích 15 minut k prohlídce areálu VŠE, včetně stravovacích zařízení, za asistence Ing. Libora Klvani, který v minulosti na této škole působil.
Program akce, organizované Fakultou financí a účetnictví VŠE, zahrnoval:
Úvodní prezentaci o VŠE v Praze.
Prezentaci proděkana docenta Leoše Vítka a dalších významných zástupců fakulty.
Diskuzi se studenty fakulty.
Prohlídku areálu VŠE.
Studenti Obchodní akademie Holešovice měli následně možnost účastnit se různých přednášek podle vlastního výběru. Ing. Klvaňa jim poskytl svůj telefonní kontakt a byl během celé akce k dispozici v areálu VŠE v Praze pro případné dotazy.
Doporučeno bylo také využít stravovacích služeb VŠE. Po obědě měli studenti možnost opět navštívit libovolné přednášky nebo se samostatně vrátit domů.
Zaznamenali jsme, že žádný ze studentů během akce nekontaktoval pedagogický dozor Ing. Klvaňu, což svědčí o hladkém průběhu akce bez výraznějších problémů nebo komplikací.
Děkujeme vedení školy za podporu této vzdělávací iniciativy.
Ing. Libor Klvaňa
Následují anonymní reakce účastníků celé akce v rámci ankety, kterou jim den po akci rozeslal Ing. Libor Klvaňa:
“Jsem ráda, že jsme měli možnost si prohlédnou prostředí, kam půjde část z nás pokračovat ve svém studiu. Po hodinové přednášce, kde jsme byli obeznámeni s chodem školy, přijímacím řízení, předměty, hodnocení prací a volnočasovými aktivitami a kluby mimo školu. Nakonec jsme si mohli povídat se studenty, zúčastnit se přednášek, najíst se ve školní menze a volně prohlédnout celý komplex.”
“Prohlídka VŠE/FFÚ se mi velmi líbila, když bych to měl zhodnotit nějak obecně. Ale ze začátku, když jsme stáli před školou tak jsem si říkal, že rozhodně na tuto školu nechci. Nebylo to kvůli tomu, že stará budova, ale i ta nová na první pohled nevypadají tak jak bych si představoval. Přednáška byla ovšem výborná a akční, takže ta hodina rychle utekla. Dozvěděli jsme se všechno a změnil jsem názor.”
“Exkurze na VŠE mi ukázala, jak si takový život na vysoké škole představit. Prostředí i kolektiv se zdál velice příjemný, úžasná reprezentace. Tahle zkušenost mě donutila nad výškou uvažovat.”
“Exkurze na VŠE mě obohatila o to, jak to na vysoké škole chodí a vypadá. FFÚ mě sice moc nezaujalo, ale aspoň díky tomu vím, jaké fakultě se vyvarovat.”
“Exkurze na VŠE mě velmi zaujala prostředím, příjemnými studenty i kantory. V prostorách školy se mi velmi líbilo a dozvěděl jsem se spoustu podstatných informací o FFÚ. Určitě bych poděkoval panu učiteli Klvaňovi za provedení této akce.”
“Jsem rád že jsem mohl VŠE navštívit a tím zjistit kam se možná po SŠ vydám, určitě byla prohlídka přínosná a nejvíce se mi líbily prostory a také prostory učeben.”
“Super nápad na exkurzi, který byl přínosný a pomohl mi udělat si obrázek o VŠE. Nejvíce se mi líbilo, že jsme mohli navštívit vysokoškolskou přednášku “Judikatura EU a její vliv na zdanění v ČR.”
“Po exkurzi na VŠE jsem si mohl udělat hezký obrázek o tom, jak celý systém vysoké školy funguje. Přednáška, u které jsme měli možnost být součástí, pro mě byla také více než přínosná.”
“Podívat se na tuto školu byl určitě hezký a užitečný zážitek co se týče podání přihlášky na Vysokou školu, představení školy a prohlídka školy byla velmi zajímavá a přednáška na téma mezinárodní finance byla taktéž velmi zajímavá. “
Závěr: Celá akce splnila svůj cíl seznámit studenty s tím, jak funguje vysokoškolské studium na Fakultě financí a účetnictví na VŠE v Praze, a současně je motivovat k dalšímu studiu po úspěšné maturitní zkoušce na OA Holešovice.
P.S.: Přílohou této zprávy jsou fotky studentů OA Holešovice v areálu VŠE v Praze.
MŮŽEŠ PODNIKAT
14. listopadu 2023 se sešli v aule naší školy studenti 2.A, 2.B a 2.C s úspěšným a charismatickým podnikatelem panem Karlem Drašnarem.
Na úvod pan Drašnar studentům otevřeně vyprávěl o pádech a úspěších svého podnikání. V druhé části si studenti pod vedením pana Drašnara tvořili individuální zadání marketingového projektu, na kterém budou průběžně pracovat.
Pan Drašnar při představování otevřel okno v aule dokořán. Přinesl nám do školy čerstvý vzduch - nejen fakticky, ale i v podobě podnikatelského nadšení, kreativity a spolupráce.
Děkujeme neziskové organizaci „Můžeš podnikat“ za organizaci semináře a panu Drašnarovi za návštěvu naší školy. Přejeme jim hodně radosti ze záslužné činnosti.
Karel Drašnar – MŮŽEŠ PODNIKAT (muzespodnikat.cz)
Jak odpovídali studenti na otázku, co je zaujalo, co nového nebo zajímavého se na semináři dozvěděli:
Je dobré jít si za svým snem. Začalo mě zajímat podnikání, které mě dříve nezajímalo.
Podnikání není tak těžké, jak si myslíme.
Všechno mě zaujalo.
Jak udělat projekt.
Zaujalo mě, jak se z mála může stát hodně.
Nové informace o projektu, cestu k tomu ho udělat správně.
Podnikat může kdokoliv.
Dozvěděl jsem se hodně cenných rad.
Hezky to říkal, dozvěděla jsem se zajímavé věci.
Že začít podnikat není zas tak těžké.
Nápady ostatních studentů na workshopu.
Jak na podnikání - typy.
Podnikání vzniká z nějakého problému.
Vše.
Podnikat může každý, podnikání většinou vzniká z problému.
Co je důležité v podnikání.
Že podnikání není tak složité, jak se zdá.
Jak na podnikání.
Co všechno se dá dokázat.
Dozvěděla jsem se něco o marketingu z jiného pohledu.
Líbila se mi přednáška pana Drašnara.
Příběh Karla Drašnara.
Je potřeba mít charisma.
Vše.
Pěkná prezentace.
O podnikání a snech.
Co ostatní studenti vymysleli za téma na workshopu.
Možnost porovnat různé nápady studentů.
Jak vytvořit svůj business plán, jak postupovat, co obsahuje logo a spoustu dalších zajímavých informací.
Zajímavý životní příběh.
Zaujalo mě to, jak to pan Drašnar dokázal srozumitelně vysvětlit a naučila jsem se, že i když nemám rovnou nápad stačí se zamyslet a vždy se něco najde.
Bližší informace k tomu, jak to u podnikání funguje v reálném životě.
Zaujal mě pozitivní přístup Karla Drašnara. V dnešní době je těžké najít někoho, kdo komunikuje s mladistvými takovým způsobem, aby je jen neokřikoval.
Celkový pohled na podnikání.
Pochopila jsem marketing více než předtím, mám větší chuť zkusit podnikat.
Jak vytvořit svůj business plán.
Dozvěděla jsem se podle čeho se má podnikat - nějaký ten plán, abychom popřípadě nešli do něčeho, co nám nevyjde.
Že se podnikání nemusíme bát.
Dozvěděla jsem se jak vytvořit zadaný projekt.
Že i úspěšní lidé mohou mít své velké přešlapy. Není to nic s čím by se nedalo nic dělat, naopak vyřešit a ponaučit.
Mě zaujal nejvíc projekt Muff Muff jak byl hezky zpracován do detailu.
Zaujalo mě, že vlastně podnikám od té doby, co jsem nastoupila na střední.
Že podnikání ze začátku vůbec nemusí vynášet, aby bylo úspěšné. Stačí mi dobrý nápad, ve který věříte.
Dozvěděla jsem se více věcí ohledně marketingového projektu a celkově rady k marketingu.
Jsem se dozvěděla, že jestli chci začít podnikat, tak musím začít teď.
Dozvěděl jsem jak ten marketingový projekt funguje a víc informací o něm.
Jak přijít na nápad k podnikání.
Zaujaly mě nápady na marketing.
Jak začít podnikat.
Základní informace pro založení firmy.
Zaujalo mě, že začal podnikat takhle mladý.
Celkově proslov a všechny informace, co jsem zjistil.
Dozvěděli jsme se informace jak začít náš projekt.
Dozvěděl jsem se, že podnikání je sranda a spoustu věcí o tom..
Jak vytvořit byznys plán.
Přednáška mě bavila, zaujaly mě zkušenosti, nápady.
Dalo mi to jiný pohled na podnikání.
Život a chyby Karla Drašnara.
Dozvěděla jsem se víc a o mnohem lepším pohledu na business plán a marketing. Opravdu mě zaujala prezentace a samotný vlastní příběh. Také mám hodně ráda muziku „depešáků“, takže to bylo milé. překvápko.
V rámci 9. lekce, která se váže ke španělské gastronomii, jsme připravovali guacamole.Jedná se o pokrm pocházející od Aztéků a v překladu znamená avokádová salsa. Používá se jako pomazánka nebo i jako přísada k dalším jídlům. My jsme ji jedli s tzv. nachos. Každý měl za úkol přinést svou ingredienci. Pecky, které nám z avokád zbyly, jsme dali naklíčit a třeba nám vyroste třídní strom-avokádo A2B.
V úterý 2. května 2023, kdy maturanti psali didaktické testy z matematiky a z anglického jazyka, navštívili žáci ostatních tříd naší školy v rámci protidrogové prevence v kině Cine Star Anděl filmové představení Banger.
Tento film je intenzivní generační výpovědí zaměřenou především na téma drog, ale také na úskalí výběru cesty za snem a vlivu okolí na mladého člověka. Na pozadí rapové hudby, která se dnes stává pro mládež masovou a trendy záležitostí, se tvůrci filmu pokusili otevřít debatu o zneužívání drog a jejich mnohdy fatálním dopadu na mladé uživatele, pramenícím často z neznalosti, důvěřivosti či neinformovanosti. Celý film byl natočen na mobilní telefon, hlavními aktéry jsou mladí herci (Adam Mišík, Marsell Bendig, Anna Fialová aj.), a proto má výsledný snímek svým tempem a unikátností velmi blízko k mladé generaci a má jí co sdělit.
Po skončení filmu proběhla přímo v sále beseda, které se zúčastnily dvě osoby spojené s tvorbou tohoto filmu: adiktoložka Gabriela Vágner, odbornice na léčbu závislostí, jíž prošly poradnou desítky závislých mladých lidí, a z herců Marsell Bendig, čerstvý držitel ocenění Český lev za vynikající herecký výkon právě v tomto filmu.
Se třídami S2 a A2A jsme se v rámci lekce o jídle pokusili tentokrát společně vyrobit z avokáda mexický jednoduchý dip Guacamole, který se dá konzumovat jak s bagetou, tak i třeba s oblíbenými tortilla chips. Vše se povedlo a výsledek mnohé mile překvapil.
Akce „Křížem krážem španělské kultury“ se zúčastnili studenti prvního ročníku S1,třetích ročníků, konkrétně třídy A3C a A3D ve studiu Itaka dne 26.4.2023 Jejím cílem bylo studenty seznámit se španělskou kulturou.
Program byl rozdělen do tří částí. První část se týkala španělského folklóru především flamenca. Druhá část byla věnována španělské literatuře a třetí část španělské geografii a kulturním zajímavostem.
Po společném koncertu byli studenti rozděleni na menší skupinky, ve kterých se věnovali různým aktivitám např: skládání slepé mapy Španělska či srovnávání ostatních jazyků ve Španělsku. Studenti si také vyzkoušeli nejrůznější rytmické hudební nástroje: hra na cajón, hra na kastaněty a palmas – tleskání . Nechyběla ani literární knihovnička, která studentům připomněla významné španělské autory a jejich díla.
Kdo dával bedlivě pozor, nalezl odpovědi v závěrečném kvízu. Někdo si i připlatil španělské pochutiny tzv. tapas
V uplynulém měsíci se naši žáci zúčastnili v rámci projektu Divadlem k demokracii dvou tvůrčích dílen v Divadle Archa.
20. března se studenti A4.A zúčastnili dílny dokumentárního divadla pod vedením Jany Svobodové. Díky postupům používaným v umělecké tvorbě jsme si prohloubili schopnost soustředit se, vnímat citlivě své okolí, naslouchat, přistupovat k partnerovi s respektem. Věřím, že dílna bude mít pozitivní efekt na klima třídy a kvalitu vzájemné komunikace.
24. dubna navštívila třída A2.A dílnu DidaDivu. Jedná se o kartonové didaktické loutkové divadlo, které je díky své jednoduchosti dobře využitelné i ve výuce. Na rozdíl od prefabrikovaných loutkových divadel máme v DidaDivu možnost vytvořit si vše podle svých představ – od scény přes postavy až po drobnější rekvizity. Žáci připravili v malých skupinkách zhruba tříminutová představení inspirovaná klíčovými motivy Erbenovy básnické sbírky Kytice. Měli tak možnost prozkoumat toto téma kreativním způsobem a uvědomit si hlubší souvislosti. Zároveň byly pořízeny videozáznamy jejich inscenací, které budou publikovány na youtube.
Obě dílny byly našimi žáky hodnoceny velmi pozitivně.
Dne 3.4. 2023 naše třída A3.C zavítala na Právnickou fakultu Univerzity Karlovy na simulované soudní jednání.
Byli jsme si vyzkoušet, jak vypadá takové soudní řízení. Skoro každý z nás měl svoji roli a myslím si, že se všichni svých rolí krásně ujali. Byli zde soudci, obžalovaný, státní zástupci, obhájci, soudní znalkyně a samozřejmě také svědci.
Soudní jednání probíhalo bez problémů.
Soudní řízení bylo vedeno proti obžalovanému Martinu Bodnáru (Ondra Skribuckij), protože se dopustil trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky, jelikož dva dny před jízdou požil na oslavě složení maturity se svými přáteli drogy.
Za dva dny po oslavě jel večer s kamarády z kina a projel na červenou. Zastavila ho policejní hlídka, která ho podrobila nejdříve dechové zkoušce na alkohol a poté testu na omamné látky. Test na drogy byl pozitivní, ale Martin si myslel, že droga, kterou předevčírem požil, už nebude v testech prokázána. Opak byl pravdou.
Soud mu uložil zákaz řízení motorových vozidel na 12 měsíců, 300 hodin prospěšných prací a peněžitý trest ve výši 20 000 Kč.
Z mého pohledu jako reportérky z řad veřejnosti byl soud v celku rychlý a každému se jeho role velmi vydařila.
Natálie Brabcová A3.C
Dne 27. března 2023 měli ruštináři ze tříd A1.B, S1, A2.A a A3.A možnost zúčastnit se představení v rámci festivalu Jeden svět na školách. Projekce dokumentárního filmu „Mladí Rusové na útěku“ se uskutečnila v kině Světozor, které se nachází ve Vodičkově ulici blízko Václavského náměstí. Po příchodu jsme se usadili a zazněla úvodní slova koordinátorky, ve kterých nás zasvětila do podstaty a zákulisních informací o filmu, který následoval.
Film nám zprostředkoval pohled na první dny ruské invaze na Ukrajinu, kde jsme se hned v prvních snímcích dozvěděli o hlavním protagonistovi Jegorovi, který prostřednictvím sociálních sítí dává najevo odpor vůči stávající situaci v Rusku a nesouhlas se „speciální vojenskou operací“ na Ukrajině. Po vlnách výslechů způsobené jeho veřejným protestem usoudil, že by bylo lepší Rusko kompletně opustit, načež první odletěla jeho rodina a Jegor tak také učinil po jeho posledním výslechu u soudu.
Po skončení filmu následovala beseda s humanitární pracovnicí ruské národnosti, která dlouhodobě pobývá v Čechách. Byla nám nabídnuta možnost se zeptat na otázky, které nás napadly od natáčení a obsahu filmu až po celkové dění v Rusku. Dotazů bylo spoustu a všechny byly velice zajímavé. Myslím si, že celá projekce byla velice poučná, ukázala nám další pohled na současnou situaci a dozvěděli jsme se mnoho nových informací.
Lucie Kristýna Milá, A3.A
Ve dnech 24. 2. a 28. 3. 2023 se pro všechny němčináře ze třetích a čvrtých ročníků uskutečnila interaktivní prezentace "Do Německa na zkušenou".
Studentka vysoké školy, která má bohaté osobní zkušenosti s vycestováním do zahraničí, seznámila naše studenty s možnostmi studia a stipendií např. ve studijním programu Erasmus, s nejrůznějšími aktivitami zaměřenými na rozšiřování jazykových znalostí a informovala je také o různých formách pracovního uplatnění v Německu, Rakousku, ale i jiných zemích. Dále si studenti zahráli několik her, během kterých poznali například některé zvláštnosti bavorského a rakouského nářečí nebo si ověřili znalost germanizmů používaných v češtině. Nejvíce se aktivně zapojili v druhé části prezentace, kdy se pomocí svých mobilních telefonů zúčastnili soutěžního klání (3 kvízy na Kahoot) ve znalostech o Německu.
Mgr. Jana Glaserová