CYKLUS ZAMĚSTNANECKÝCH CESTOVATELSKÝCH PŘEDNÁŠEK, 2. ročník
„Co v učebnici nenajdeš“
3.12.2018 – "PERU: Čím Peru ohromilo Španěly a co z toho je dokázalo přežít“ (pí Navarrová)
Zúčastnily se třídy 1. a 2. ročníku v rámci výuky zeměpisu a španělštiny.
V cestovatelských přednáškách nejen pedagogičtí pracovníci prostřednictvím svých osobních postřehů a zkušeností z cest na vlastní pěst do nevšedních destinací přibližují studentům školy možnost i potřebu vnímat navštívená místa jinak než nabízí organizované zájezdy. Rovněž tyto přednášky podtrhují důležitost tolerance a snahy pochopit národy a zvyky odlišné od domácích.
Dne 31. října 2018 jsme byli součástí soudního jednání v justičním areálu Na Míčánkách za doprovodu pana učitele Jana Ilka. Už při vchodu do objektu, kde jsme prošli kontrolou, zda u sebe nemáme ostré či jakékoliv jiné nevhodné předměty, jsme pochopili, že se musíme chovat slušně a všichni jsme byli nakloněni poznat osud obžalovaného, který mnohokrát není příjemný. Když jsme byli pozváni do soudní síně, kde jsme se usadili na židle, které se pro nás staly nedílnou součástí na dalších pár hodin, pohltila nás místní atmosféra. Po příchodu pana X, který byl odsouzen za úplatkářství, jsme byli seznámeni s jeho příběhem. Abych Vám aspoň trochu přiblížila osud pana X, tak Vám k němu něco povím. Pan X nebyl českým občanem, ale ruským a do ČR přijel s kamarády za účelem práce. Ovšem podle něj přijel poznat krásy České republiky, ze kterých si horko těžko pamatoval pouze Karlův most. Za to ale nebyl souzen, takže zpět k věci. Pan X v čakovickém Globusu odcizil kalhoty a pilu, když ho ochranka odchytla a zavolala policii, tak po příjezdu policie chtěl dle jeho slov zaplatit pokutu, aby mohl odejít a jeho trestný čin by byl zapomenut. To u nás v ČR ovšem nelze, takový postup v jeho případě nebyl možný a on si toho nebyl asi úplně vědom. Říkal, že mu to poradili jeho kamarádi a že v jeho zemi se toto dělá běžně. No ovšem policie věděla, že toto je podle zákona nepřípustné, a jedná se o úplatkářství. Tím jeho svobodný pobyt na území ČR skončil. Při soudním jednání byli vyslýcháni oba policisté a to první, který řídil policejní auto a druhý, který seděl vedle pana X a i když soud probíhal asi až po dvou měsících této události, tak si oba policisté situaci dobře pamatovali a odpovídali paní soudkyni na otázky. Ještě před nimi byl vyslechnut pan X, u kterého bylo naprosto poznat jeho řečí těla a odpověďmi, že si je vědom, jak soud skončí, ale stále věřil a kopal kolem sebe. Na bázi těchto výpovědí paní soudkyně s přísedícími rozhodla v neprospěch pana X a byl z území České republiky vyhoštěn. Po skončení jednání jsme dostali od soudkyně prostor pro otázky a tak jsme toho řádně využili. Ujasnili jsme si všechny své výsady k právnímu jednání a bylo nám vše osvětleno. Tento styl obohacení výuky byl úžasný! Všichni jsme se dokázali vžít do všech důležitých roli při soudním jednání a viděli také tu praxi. Myslím, že teď nás výuka mnohem více zajímá a díváme se na ni úplně jinak, určitě to byl skvělý zážitek a přínos, který bychom rádi zopakovali.
Žáci třídy A3A se zúčastnili 16. ročníku nadační sbírky Českého rozhlasu – Světlušky, světlo pro nevidomé v září 2018.
Za prodané sbírkové předměty měli tři dvojice žáků výtěžek pro pomoc nevidomým Kč 5 686,--.
Ve dnech 12. 10. 2018 a 24. 10. 2018 jsme se se žáky maturitních ročníků vydali v rámci předmětu moderní dějiny do Židovského muzea v Praze. Byly zde pro nás připraveny interaktivní vzdělávací programy Ghetto Lodž a Dobrodruhem proti své vůli, zaměřené na tematiku holocaustu, konkrétně na osudy židovského obyvatelstva protektorátu Čechy a Morava. Prostřednictvím dobových dokumentů, korespondence a výpovědí pamětníků jsme měli možnost seznámit se s prožitky konkrétních lidí, jak těch, kterým se podařilo utéct před nacisty do exilu, tak těch, kteří zůstali a byli transportováni do ghett a později koncentračních táborů. Po skončení programu nás paní lektorka provedla Starým židovským hřbitovem, Staronovou a Pinkasovou synagogou. Obě části exkurze byly velmi zajímavé a obohatily nás o nové poznatky a zkušenosti.
V týdnu od 5. do 9. listopadu 2018 jsme se žáky 3. ročníků navštívili největší pražskou funkcionalistickou stavbu - Veletržní palác. Lektorské oddělení Národní galerie tu pro nás připravilo vzdělávací program zaměřený na Českou modernu. Naše skvělá paní lektorka nás nejprve provedla sbírkou českého výtvarného umění přelomu 19. a 20. století. Zastavili jsme se například u obrazů Maxe Švabinského, Jana Preislera, Antonína Slavíčka a Jakuba Schikanedera. Výklad byl mimořádně zajímavý, poutavý a živý a málokdo mu dokázal odolat. Vhodně pokládanými otázkami dokázala paní lektorka žáky všech našich tříd krásně rozmluvit.
Po prohlídce expozice dostaly skupinky žáků do rukou básně nejvýznamnějších představitelů literární České moderny, např. Otokara Březiny, Antonína Sovy, Josefa Svatopluka Machara. V přilehlých sálech pak hledali obraz, který s jejich textem nejlépe koresponduje. S pomocí tohoto obrazu pak básně prezentovali před spolužáky. I tato část programu se velice vydařila, budeme se tedy těšit na další návštěvu Národní galerie, kterou máme v plánu v druhém pololetí.
Dne 5. 11. 2018 se třídy A3.C a A2.B vypravily do Salesiánského divadla na představení Peter Black 3 za doprovodu Mgr. Çabuk a Mgr. Cvingerové. Jednalo se o anglické činoherní představení o mladíkovi Peterovi Blackovi, který se ze dne na den stal dědicem rodinného sídla. Představení bylo zaměřeno na široké využití slovesných časů, trpného rodu a frázových sloves na úrovni B1.
V rámci akcí u příležitosti oslav 100. výročí založení Československa proběhlo v aule školy hudební pásmo Mgr. Louly.
Zahájila jej ředitelka školy proslovem, v němž podtrhla nejdůležitější okamžiky historie státu.
V hudbě pozorný posluchač nemohl přehlédnout prolínající se úryvky skladeb a symfonií našich významných skladatelů, vyzdvihujících slavnou minulost.
Akce byla ukončena zpěvem hymny
Dne 19. 10. proběhla v prostorách auly interaktivní přednáška Mgr. Jana Stříteckého Ph.D., na téma „ Putování do Santiaga.“ Přednáška byla určena studentům španělského jazyka.
Santiago de Compostela je fascinující poutní místo, kam ročně zavítají návštěvníci z celého světa z různých důvodů. Cílem této poutě je „ purificación“ / očista/ ducha i těla.
Studenti se dozvěděli zajímavosti z Galicie, co je „ Pulpo a la feira“, „Concha Vieira“ či „ Credencial“.
Na jaře se můžeme těšit na další přednášku, tentokrát z oblasti literatury.
Dne 21. září se skupiny se zaměřením na španělský jazyk 3.A, 3.B, 3.D a 2.C zúčastnily projekce španělské bláznivé komedie Abrakadabra v komorním kině Bio oko.
Film byl režírován Pablem Bergerem. V hlavních rolích se nám představili Maribel Verdú, Antonio de la Torre, José Mota, Joseph Maria Pou a jiní. Film měl rychlý spád a hraničil s absurdními situacemi. Hlavní hrdinka Carmen má za manžela Carlose, dělníka ze stavby, který miluje pivo a je zarytým fanouškem fotbalu. Po hypnotické seanci se do Carlosova těla dostane duch naprosto odlišného muže a Carlos se začne chovat jako velmi chápající a vzdělaný muž. Z této změny pramení celá řada komických situací.
Studenti A1.A se 21. 6. 2018 vydali do ulic Prahy zjišťovat názory cizinců na Prahu a život v České republice obecně. Studenti si předem připravili dotazníky s otázkami a v centru Prahy se jim podařilo získat odpovědi dohromady od okolo 50 cizinců z 12 různých zemí, nejčastěji tedy Velká Británie, Německo, Čína, Rusko a Izrael.
Vzorek dotázaných byl tvořen z 90 % turisty, přičemž zbylých 10 % tvořili cizinci žijící v Praze více než 1 rok. Všichni dotázaní měli na Prahu a život v České republice kladný názor. Souhrnně cizince uchvacuje historický aspekt Prahy, o českou politickou scénu se velmi nezajímají, a s hromadnou dopravou jsou velice spokojeni. Spousta cizinců sem zřejmě jezdí také ochutnat náš proslulý tekutý chléb a jako nejpopulárnější jídlo cizinců se jeví guláš. V poslední řadě je potřeba zmínit, že se většina dotázaných také vyjádřila, že českou povahu hodnotí jako příjemnou, milou, až téměř flegmatickou.
Znovu děkujeme studentům A1.A za práci na průzkumu a doufáme, že je proběhlé interakce obohatily a to nejen jazykově.
Mgr. Michaela Çabuk